Yrityksen vahvuudet voi tuoda esille viihteellä väritettynä
Alansa laadukkaimpia tuotteita edustava Väriraitti on tarjonnut vahvan asiantuntemuksensa torniolaisten rakentajien ja sisustajien iloksi jo yli 40 vuoden ajan. Liiketoimintaa viime vuosina virkistänyt verkkokauppa tavoittelee asiakkaita laajemmalta alueelta, ja koko ajan kehittyvä verkkomarkkinointi toimii veturina uusien asiakkaiden löytämiseksi ja imagon vahvistamiseksi. Kirjavia markkinointivideoita arkiaamuisin puoli kuuden aikaan ideoiva toimitusjohtaja Tomi Salminen on ottanut sosiaalisen median haltuun persoonallisella tyylillä.
Väriraitti – sieltä löytyy kaikki
7.5.1980 Tornion Torppiin avattu Väriraitti on Oulun ja Lapin läänin alueen ainut täyden palvelun maalikauppa, josta löytyy teollisuusmaalien ohella kaikki maalit sisä- ja ulkokäyttöön sekä autoihin ja veneisiin. Vaikka ykköstuotteena ovat historian alusta asti olleet maalit, valikoimasta löytyy nyt käytännössä kaikki sisustamiseen tarvittavat materiaalit, kuten tapetit, laatat, lattiapäällysteet sekä niihin liittyvät työkalut ja tarvikkeet. Tuotevalikoimaa täydentävät kylpyhuonekalusteet, saunatuotteet, pesuaineet, työjalkineet ja 3M autotuotteet.
Kauppias Matti Holma on toiminut yrittäjänä Väriraitin perustamishetkestä alkaen. Koko osakekanta siirtyi Matille vuoden 1987 jälkeen yhtiökumppanin siirtyessä toiselle toimialalle. Ennen yrittäjäuraa Matti ehti työskennellä 12 vuotta Tornion Värin palveluksessa, joten toimiala oli hänelle tuttu.
– 470 m² oli rakennushetkellä kokonaispinta-ala, eikä tässä kovin monta yritystä vielä silloin ollut ympärillä. Firman nimihän tulee siitä, kun tämä oli siihen aikaan soratie elikkä raitti, Matti kertaa yrityksen alkuhetkistä.
Toimitiloja on sittemmin laajennettu pariinkin otteeseen, ja tällä hetkellä kokonaan yrityksen omassa käytössä oleva kiinteistö kattaa 1400 m² pinta-alan. Laajennusta on tehty tuotevalikoiman kasvaessa ja varastotilan tarpeen lisääntyessä. Pari vuotta sitten Väriraitti avasi lisäksi verkkokaupan, ja sen osuus liikevaihdosta on hyvässä kasvussa. Koronavuosien jälkeen markkinat ovat virkistyneet myös länsinaapurin osalta, ja asiakassuhteita on viimeisen puolen vuoden aikana solmittu ruotsalaisten yritysten kanssa useita.
Matin yli 40-vuotisen kauppiasuran aikana on ehtinyt tapahtua paljon. Liiketoiminnassa, suhdanteissa ja toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten lisäksi teknologia on tuonut valtavasti uutta jokapäiväiseen tekemiseen.

– Se oli kauppiasurani alkuaikana vähän niin kuin maitokaupassa. Kauhalla lapettiin ja käsin sekoitettiin. Muistaakseni 18 vakioväriä oli, ja ne riittivät hyvin. Nyt ei 10 000 väriä riitä mihinkään. Asiakas tulee malli mukanaan, että juuri tämä värisävy pitäisi saada, Matti kertoo yhtenä esimerkkinä ja jatkaa
– Toki paljon muutakin on vuosiin mahtunut; tuotevalikoima on kasvanut valtavasti, ja kaikenlaista tuotekehitystä tapahtunut. Yksi iso muutos oli se, kun 70-luvun vaihteessa maaleista jäivät pois lyijyt ja sen jälkeen monet muutkin myrkyt ja haitalliset aineet. Vesiohenteisuus, sehän on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus.
Väriraitin valikoimasta on aina löytynyt alan parhaimmat ja uusimmat tuotteet. Yrityksellä onkin maaleista, lattiapäällysteistä ja kaakeleista edustus kaikkein tunnetuimmista ja laadukkaimmista merkeistä, joilla on hyvä maine ja vahva brändi. Laadun lisäksi saatavuus on yksi tekijä, josta Väriraitissa pidetään kiinni.
– Esimerkiksi lattiapäällysteissä meillä on todella suuri valikoima jo hyllyssä, yli 30 erilaista vinyylilankkua, joita saa heti mukaan. Ei näillä leveysasteilla ole monta kauppaa, jotka pystyvät samaan. Lattiapäällysteille meillä on nyt kokonaan oma osasto liiketilan toisessa päädyssä, koska niiden osuus liikevaihdosta on kasvanut, ja on edelleen kovassa nousussa.

Itsensä likoon laittava toimitusjohtaja
Matti on jättäytynyt taka-alalle yrityksen päivittäisestä toiminnasta. Hän kertoo käyvänsä siivoilemassa varastoa ja auttamassa tarpeen mukaan. Matin pojat Niko ja Miio Holma jatkavat yritystoimintaa. Niko vastaa yrityksen taloushallinnosta ja Miio liiketoiminnasta yhdessä yrityksen toimitusjohtajana työskentelevän Tomi Salmisen kanssa. Matti näkee hyvänä asiana sen, että toiminnassa on mukana perheen ulkopuolinen henkilö. Tomilla on pitkä ura takana, hän aloitti työt Väriraitissa jo vuonna 1995.
– Tulin tänne kesätöihin oltuani sitä ennen vuoden Tanskassa lapioimassa paskaa suurtilalla, jossa oli hevosia ja sikoja. Palasin kotiin ensimmäisen kerran joululomalle. Äidillä pääsi itku, kun hän näki, kuinka kovasti poika oli laihtunut, Tomi veistelee ja kertoo, että heti ensimmäisestä työpäivästä alkaen hän alkoi tekemään aktiivisesti myyntityötä Väriraitissa, vaikkei mistään mitään tiennytkään.
– Minulla on vieläkin tallessa se Tomin työhakemus. Käsialasta oli vaikea saada selkoa, mutta tuo edeltävä työkokemus oli se mikä minuun teki vaikutuksen, Matti nauraa.
Työhakemukseensa Tomi oli rehellisesti kirjoittanut senkin, ettei ole koskaan edes käynyt maalikaupassa. Sittemmin, lähes kolmenkymmenen vuoden työuran aikana, ammattitaito on hioutunut ja monenlaista tietotaitoa on kertynyt taskuihin kokemuksen ja käytännön oppimisen kautta. Myös työtehtävät ovat olleet matkan varrella kirjavia: 2000-luvun alkupuolella hän mm. kierteli ympäri Pohjois-Ruotsia Skellefteåsta aina Kiirunaan saakka tekemässä tulisijakauppoja.
– Lehtiin ja nettiin laitettiin ilmoitus, että tiettyinä päivinä ollaan paikalla isojen kauppojen parkkipaikolla. Avattiin rekan kylki ja laitettiin oikeat tulet tulisijoihin. Siinä niitä sitten esiteltiin ja kauppa kävi mukavasti. Kerran pakkasta oli 33 astetta. Silloin ei rekan kylkeä avattu, Tomi muistelee myyntikiertueesta. – Sen lisäksi messuilla on tullut tehtyä myyntityötä paljonkin vuosien varrella.
Hupia ja asiaa sopivassa suhteessa
Viime vuosina Tomin työympäristö on ollut enimmäkseen Torpinkadulla. Päivittäisen myyntityön ohessa hän vastaa mm. markkinoinnista. Väriraitin markkinoinnissa on vuosien varrella kokeiltu lähes kaikkia kanavia, mutta nykyään maksettua mainontaa tehdään lähes yksinomaan verkossa. Verkkolehti- ja Googlemarkkinointi hoituu kumppanin kautta, ja mainosten sisällöstä vastaa paikallinen toimija. Tekijämiehenä Tomi on kuitenkin ottanut Väriraitin sosiaalisen median tilien sisällöntuotannon puhtaasti omiin käsiinsä. Facebookiin Väriraitti liittyi vuonna 2011. Pitkäjänteisen työn tuloksena Tomin persoonalliset videopäivitykset tavoittavat siellä jo yli 5000 seuraajaa.
– En tiedä onko ollut viisas vai tyhmä päätös, mutta mietin että mitä ja miten voisin tehdä eri lailla kuin muut. Alkuun tehtiin sinne (Facebook) vain perinteisempiä mainoskuvapäivityksiä. Nyt keväällä tulee kolme vuotta siitä, kun aloitin nuo videohöpöttelyt, hän summaa pilke silmäkulmassa tekemisestään.
Onko huomiota sitten tullut, ja miten se on näkynyt Väriraitissa?
– Kyllä niistä päivityksistä juttua tulee lähes päivittäin asiakkaiden kanssa. Vaimokin on saanut palautetta tyyliin ”Jaa sullako se on se mies, joka tekee niitä videoita. On hauska seurata mitä se nyt on keksinyt!”
Ideat somevideoihin syntyvät yleensä aamulla töihin kävellessä puoli kuuden – kuuden välillä, kun on hiljaista. Kuvauksetkin tapahtuvat usein jo ennen työpäivän alkua, ja pääsääntöisesti Tomi hoitaa koko tuotannon alusta loppuun saakka yksin. Sisältö paljastuu muille vasta julkaisun jälkeen.
– Joskus vaimo ja poika ovat olleet tarvittaessa apuna kuvaamassa. Teen kaiken kännykällä. Editointiin käytän yksinkertaista sovellusta, jota poika on opettanut minut käyttämään. Siinäpä on kaikki se mitä osaan, mutta onhan tämä itselle ihan hauska juttu muun työn ohessa, hän avaa nauraen videoiden tuotantoprosessista.
Tomi rohkaisee yrittäjiä somemarkkinoinnin tuotantoon. Jos aikoo esiintyä omilla kasvoillaan, on henkiset rajoitteet ensin raivattava.
– Pitää pystyä suodattamaan pois mitä muut ajattelevat. Keksiä se oma juttu, ja mennä sillä rohkeasti. Meillä on sosiaalisen median kanavista hallussa nyt Facebookin lisäksi Instagram ja uusimpana TikTok. TikTokia tosin en ole vielä saanut syttymään. Se vaatii jotain, mitä en ole vielä keksinyt. YouTubeen alan tuottamaan sisältöä sitten, kun olen keksinyt millä tyylillä sinne mennään. Kanava kerrallaan ja kokeilemaan, hän pohtii.
– Kyllä tämä on ollut Tomilta hyvin oivallettu, ja kehityksen kelkassa pitää pysyä, Matti kiittelee ja lisää – paljonhan tämä on tuonut myös positiivista virettä työpaikalle ja iloa asiakkaille.
Laadukasta tavaraa tarpeeseen
Väriraitista löytyy vahvojen tuotemerkkien ja valikoiman ohella alan huippuosaamista ja tietotaitoa. Esimerkiksi konsultointiapua Tomi kertoo antaneensa viimeksi haastattelua edeltävänä päivänä, kun toisella paikkakunnalla kollega oli joutunut kiperään tilanteeseen kyllästeen sävytykseen liittyen. Tällä hetkellä Tomilla on Väriraitin työntekijöistä pisin työura. Vakituisia työntekijöitä on kahdeksan, ja kesäksi saadaan apuvoimia.
– Hommahan ei toimisi ilman sitoutunutta porukkaa, Matti kiittelee.
Myös Tomin mielestä ammattitaitoinen ja kaikin puolin yrityksen näköinen henkilöstö on yksi suurimmista voimavaroista. Siinä rinnalla tulevat mahtavat, luotettavat yritysasiakkaat, jotka mahdollistavat toiminnan jatkumisen ja kasvun. Matti komppaa ja jatkaa – Matkan varrelta on jäänyt mieleen ketjun aikaiset koulutuspäivät, jossa otettiin ryhmän tuella turhat rönsyt pois liiketoiminnasta. Liikeidea on pidettävä skarppina. Kaikki alan yrittäjien välinen yhteistyö ja keskustelu, joskus ihan saunan lauteilla asti, se on todella tärkeää. Ja tietenkin tavarantoimittajien uskollisuus ja tuki, hän listaa – Ja historia. Se on meidän puolellamme. Polku on tuttu, ja meillä on asiakassuhteita jo kolmannessa polvessa.
Molempien mukaan Väriraitin visio on pysyä omalla vahvuusalueella, eli tarjota asiakkaiden rahalle vastinetta markkinoiden parhailla tuotteilla. Suhdannevaihteluihin molemmat suhtautuvat rauhallisin mielin.
– Remontteja tehdään aina, vaikka juuri tällä hetkellä uudisrakentamisen rintamalla on rauhallisempaa. Kun asuntokauppa käy, menevät remonttitarvikkeet kaupaksi, koska muuton yhteydessä jotain pientä kunnostamisen tarvetta yleensä ilmenee, Tomi pohtii.
– Niin, ja meiltä asiakas saa vaikka lattiat toimitettuna suoraan omalle kotiovelle, Matti kehaisee. – Jos kauppaliike mainostaa kahvitarjousta, asiakas menee sitä hakemaan. Jos me mainostamme maalia, ei sitä tulla hakemaan vain tarjouksen takia. Asiakkaalla pitää olla tarve. Me tuomme esille laadukkaan ja kattavan valikoimamme sekä hyvän palvelumme, jotta asiakas muistaa meidät sitten kun se tarve tulee.
Väriraitti Oy
- Perustettu v. 1980
- Työntekijöitä 8
- Toimiala: Tapettien ja lattianpäällysteiden vähittäiskauppa
- Liikevaihto: 3,5 M€ (2021)
Sinua voisi kiinnostaa
- Blogi
- Energiansäästövinkit
- Tapahtumat
- Uutiset
- Yritystarinat