Menestystarina – Kari Rantamaa ja Antti Valta, Tormets
Omaa osaamista ei parane ujostella, vaan pitää uskaltaa luottaa itseen ja työntekijöihinsä
Tormets on jo 52-vuotias metallisorvaamona aloittanut yritys, josta on kasvanut teräksen vahva ammattilainen. Pitkään Suomessa sekä pien- että suuryrityksille palveluita tuottanut yritys pääsi ottamaan jättiloikan kansainvälisille areenoille pitkäaikaisen asiakkaansa Outokummun kanssa, kun Tormetsia pyydettiin ratkaisemaan Outokummun Alabaman tehtaan ongelmia. Tormetsin toimitusjohtaja Kari Rantamaa ja operatiivinen johtaja Antti Valta kertovat, miten siinä onnistuttiin.
Kari: “Me olemme palvelleet terästehdasta paikallisesti 50 vuotta. Sen ja muiden asiakkaiden kautta meille on kertynyt vankka osaaminen terästeollisuuden palvelemisesta. Näinpä sitten vuonna 2015 Outokummulta kysyttiin, että voisimmeko auttaa heitä tehostamaan heidän Alabaman tehtaan toimintaa.“
Antti: “Kun meitä kerran pyydettiin, niin mehän päätimme ostaa liput ja lähteä käymään paikan päällä. Jälkikäteen ajateltuna lähdettiin vähän soitellen sotaan, kun ei yhtään tiedetty mitä odottaa. Kun pääsimme perille, meitä odotti neuvotteluhuoneessa toistakymmentä ihmistä, jotka halusivat kuulla minkälaisia ratkaisuja meillä on tarjota heidän tehtaan kehittämiseen. Siinä myyntimiehen taidot punnittiin.”
Kari: “Osa asiakkaan edustajista kiinnostui meidän osaamisesta. Meille esiteltiin tehtaan linjastoja ja kerrottiin, kuinka heillä on kovat kustannuspaineet ja säästöjä pitäisi saada aikaan. Heidän toimintamallinsa oli amerikkalaisittain tyypillinen – tehdaslinjaston laitteita ei kunnostettu uudelleen käyttöön vaan käytön jälkeen ne romutettiin ja ostettiin uudet tilalle.”
Meillähän toiminta on perustunut jo 70-luvulta asti siihen, että kunnostamme esimerkiksi hehkutusuunien rullia, joita myös heillä oli käytössä. Kunnostaminen on halvempaa, tehokkaampaa ja toki ympäristöystävällisempää. Tyyli oli siis aivan eri kuin täällä Suomessa, että kunnostetaan laitteistoa, jolle saadaan siten uutta käyttöä.“
Antti: “Me ehdotimme heille, että he lähettävät meille kunnostettavaksi hehkutusuunien kannatusrullia kontissa Suomeen, me teemme kunnostustyön ja lähetämme ne takaisin heille käyttöön. Tähän myös lopulta päädyttiin. Kun periaatepäätös oli tehty, meidät piti hyväksyttää toimittajaksi USA:n yhtiön ostojärjestelmään. Sitä varten heillä oli Excel-lomake, jossa aluksi kysyttiin yrityksen perustietoja, mikä tietenkin meiltä luonnistui. Mutta loput 13 sivua olivatkin kaiken maailman Yhdysvaltain veronumeroja ynnä muuta, mistä meillä ei ollut hajuakaan.”
Kari: “Menimme heidän ostajan toimistoon kysyimme, että voisitko auttaa lomakkeen täyttämisen kanssa. Heilläkin oltiin järkyttyneitä siitä, että mitä kaikkea siinä lomakkeessa kysytään. Lopulta sovimme, että meidän kohdalla riittää perustietojen täyttäminen. Loppujen lopuksi paperityöt saatiin tehtyä ja lähdimme Alabaman tehtaalta yli 400 000 dollarin työtilaus taskussa kohti kotia.”
Hyvin tehty työ poikii lisää työtä
Antti: “Kun töihin alettiin, niin meille toimitettiin aina kontillinen kerrallaan tavaraa. Siinä meillä oli uuden opettelua, kun tullin kanssa selviteltiin sekä tavaran vastaanottamista että palauttamista.”
Kari: “Työ tehtiin kuitenkin huolella kuten aina ja materiaaleja hankittiin ympäri Eurooppaa. Kun ensimmäiset työt oli tehty, saimme lisätöitä tehtäväksi – asiakas oli siis selkeästi tyytyväinen. Kunnostustyön seurauksena asiakas säästi kustannuksissa siihen verrattuna, että tehtaalle olisi hankittu uudet laitteet.
Antti: “Pian Alabamasta oltiinkin yhteydessä, että heillä halutaan modernisoida hehkutusuuni laadun parantamiseksi ja ferriittisten materiaalien tuottamiseksi. Tormets oli jo toimittanut tällaisia laitteita Tornion tehtaalle, mutta nyt puhuttiin työn tekemisestä Alabamaan. Me tiesimme, että voimme tehdä modernisaation viikon seisokissa, kun kilpailija tarjosi kahden viikon seisokkiaikaa. Kaupat siis sovittiin, ja tuolloin elettiin helmi-maaliskuuta 2020. Sitten tulikin korona.”
Kari: “Siinäpä oltiinkin sitten uuden edessä, kun tarvittiin tarkkoja mittoja uunista ja sen osista eikä me päästy menemään paikan päälle, kuten oli tarkoitus. Suunnittelu ja kaikki muu valmistelutyö tehtiin Teamsin kautta etänä. Yhteistyökumppanina mekaanisessa suunnittelussa oli paikallinen toimija Etteplan ja sähköautomaatiosuunnittelussa Roxia automaatio.
Lopulta viime vuoden toukokuussa meiltä lensi viisi insinööriä Alabamaan tekemään sovittua työtä. Asiakas halusi asentaa puolet laitteista kerrallaan. Nämä viisi insinööriä sitten paiskivat töitä yötä päivää ja modernisoinnin ensimmäinen puolikas saatiin tehtyä. Toinen puolikas asennuksesta tehtiin viime marraskuussa.”
Antti: “Työ kyllä vähän hirvitti etukäteen, sillä meistä ei kukaan ollut tehnyt mittauksia paikan päällä, vaan piti luottaa asiakkaan tekemiin mittauksiin. Me kerroimme Teamsin yli, millaisia mittoja pitää saada, sillä mitään piirustuksia ei ollut olemassa. Saimme kuitenkin myös 3D-skannauksen päivitettävistä laitteista. Palaveeraaminen oli joka tapauksessa massiivista, mitä korosti vielä 8 tunnin aikaero.”
Kari: “Me teimme kuitenkin sen työn, mitä toivottiin: meille annettiin ongelma, joka piti ratkaista. Kaiken kaikkiaan tämä on ollut kyllä yksi parhaista projekteista, missä ollaan ikinä oltu mukana. Projektissa oli toki riskinsä – kyseisessä tehtaassa koko tuotanto meni modernisoitavan linjaston läpi, joten virheille ei juuri jäänyt varaa. Selviydyimme kuitenkin kunnialla koko projektista.
Kaiken kaikkiaan ensimmäinen 400 000 dollarin tilaus mukaan lukien me olemme tehneet kyseisen tehtaan kanssa kauppaa noin seitsemän miljoonan dollarin edestä. Se toimikoon hyvänä esimerkkinä siitä, että me PK-yrityksetkin voidaan tehdä töitä maailmalle, kun vain uskalletaan lähteä ja tehdä, eikä turhaan nöyristellä omaa osaamista.”
Antti: “Vaatii rohkeutta lähteä myymään omaa osaamista ulkomaille. Mutta yhtään ei pidä ajatella, etteikö torniolainen osaaminen pärjäisi maailmalla. Asiakkaamme on sanonut, että eivät he olisi voineet ajatellakaan, että Torniosta, maailman toiselta laidalta löytyy näin laadukasta työtä ja palvelua, mikä kilpailee maailman ykköstoimittajien kanssa.
Meille on myös sanottu, että PK-yrityksillä on jopa kilpailuvaltti se, jos uskaltaa tehdä ja olla joustava. Monet isot yritykset ovat kuulemma nostaneet kädet pystyyn esimerkiksi koronan aiheuttamien ongelmien takia. Joten vaikka omaa osaamista pitääkin lähteä myymään rinta rottingilla, pitää tietyissä kohdin muistaa olla myös nöyrä.”
Asiakastyytyväisyys avaa yllättäviäkin ovia
Kari: “Se, että Tormets pääsi tekemään tällaista projektia Amerikkaan saakka on kahden tekijän summa: hyvin tehty työ ja tyytyväisen asiakkaan suositus. Outokumpu Tornio avasi meille oven, koska heillä oli hyvä kokemus meidän ratkaisemista ongelmista, joten he osasivat suositella meitä Amerikkaan. Loput me teimme kuitenkin itse.
Nyt meillä on hyvät näkymät – meillä on tyytyväinen, arvostava asiakas, joka tulee tilaamaan meiltä myös lisää töitä. Tämä projekti on myös osoittanut, että Torniossa on osaamista, jollaista on muualta maailmasta hyvin vaikea löytää. Ei siis pidä olla liian ujo omasta osaamisesta – ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia ja firmoilla on ympäri maailmaa samanlaisia ongelmia. Oman osaamisen myyminen muualle oikeastaan vaatiikin sekä resursseja että viitseliäisyyttä.”
Tormets Oy
Perustettu 1969
Työllistää 75 henkilöä
Liikevaihto 14 miljoonaa euroa
Toimiala Metalliteollisuus: metallituotteet, metallin työstö- ja huoltopalvelut, konepaja
Sinua voisi kiinnostaa
- Blogi
- Energiansäästövinkit
- Tapahtumat
- Uutiset
- Yritystarinat