Tornion raskaan liikenteen vihreä siirtymä – mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Raskaan liikenteen käyttövoimaratkaisut ovat murroksessa, ja Tornion alueella tehdään aktiivisesti töitä sen eteen, että siirtymä vähäpäästöisiin ja fossiilittomiin vaihtoehtoihin sujuisi mahdollisimman hyvin. Alueelle on suunnitteilla sekä raskaan liikenteen latausasema ja vetytankkausasema, jotka tarjoavat uusia vaihtoehtoja logistiikka-alan yrityksille ja vahvistavat alueen asemaa liikenteen vihreän siirtymän edelläkävijänä.

Havainnekuva Arctio Truck Stopin alueesta, joka sijaitsee Tornion Torpissa kolme valtatien risteyskohdassa.
Tornioon rakentuu monipuolinen raskaan liikenteen käyttövoimakeskus – Arctio Truck Stop

Tornioon on suunnitteilla Arctio Truck Stop, joka tulee tarjoamaan kattavan palvelukokonaisuuden raskaalle liikenteelle. Osana tätä kokonaisuutta Plugit Finland ja Vireon suunnittelevat lataus- ja tankkausasemien toteutusta, jotka tarjoaisivat mahdollisuuksia sekä sähkö- että vetykäyttöisille ajoneuvoille.

Plugitin suunnittelema latausasema voisi tulevaisuudessa palvella sähkökuorma-autoja, ja Vireonin vetytankkausasema olisi ensimmäinen Lapin vetytankkausasema. Arctio Truck Stop -konseptiin kuuluvat lisäksi huoltopalvelut raskaalle kalustolle, mikä tekisi siitä monipuolisen palvelukeskuksen kuljetusalan yrityksille. Kokonaisuus vahvistaa alueen asemaa raskaan liikenteen solmukohtana ja luo uusia mahdollisuuksia alueen elinkeinoelämälle.

Business Tornio on toteuttanut Arctio Truck Stopin alueelle alustavan sijoittelusuunnitelman osana Hukasta hyötyä – Tulevaisuudessa tuottoa -hanketta, jossa yhtenä tavoitteena on mahdollistaa alueen eri toimijoiden pienentää heidän hiilijalanjälkeään toimitusketjuissa.

Raskaan liikenteen kalustokehitys tukee vihreää siirtymää

Yksi merkittävä haaste sähkö- ja vetykäyttöisten kuorma-autojen yleistymisessä on ollut kaluston saatavuus, mutta tilanne on nyt muuttumassa. Useat valmistajat ovat vauhdittaneet kehitystyötään ja tuoneet markkinoille uusia ratkaisuja, jotka tukevat raskaan liikenteen vihreää siirtymää.

Esimerkiksi MAN ja Volvo ovat panostaneet vetykäyttöisiin rekkamalleihin. MAN on tehnyt yhteistyösopimuksen Vireonin kanssa edistääkseen vetykaluston käyttöönottoa Suomessa, ja Volvo on ilmoittanut tuovansa markkinoille vetykäyttöisiä rekkoja, jotka tarjoavat pitkän toimintamatkan ja soveltuvat erityisesti raskaaseen kaukoliikenteeseen.

Sähkökaluston osalta kehitys on jo edennyt pidemmälle, ja ensimmäiset täyssähköiset raskaan liikenteen ajoneuvot ovat käytössä Suomessa. Esimerkiksi Ahola Transport käyttää täyssähköistä Scania-kuorma-autoa rajan yli kulkevissa teräskuljetuksissa. Myös koulutussektori on mukana kehityksessä – Ammattiopisto Lappialla on jo käytössä sähköveturi, joka tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden perehtyä raskaan liikenteen sähköistymiseen käytännön tasolla.

Raskaan liikenteen kaluston kehitys tuo uusia mahdollisuuksia yrityksille ja vahvistaa entisestään tarvetta lataus- ja vetytankkausinfrastruktuurin rakentamiselle. Lisäksi Lapin ammattikorkeakoulun tuore uutinen logistiikan uudesta koulutusohjelmasta tarjoaa takuuvarmasti myös paikallista osaamista logistiikan kehitystyöhön.

Yhteistyö tukee liikenteen vihreää siirtymää

Raskaan liikenteen vihreää siirtymää vauhditetaan myös Lapin ammattikorkeakoulun Rasva-hankkeen avulla, jonka tavoitteena on edistää päästövähennyksiä ja siirtymää vähäpäästöisempiin käyttövoimiin. Business Tornio on mukana hankkeen ohjausryhmässä ja tuo alueen yritysten näkemyksiä osaksi hankkeen toimenpiteitä.

Tavoitteena on varmistaa, että raskaan liikenteen infrastruktuuriratkaisut, kuten lataus- ja vetytankkausasemat, vastaavat yritysten tarpeisiin. Samalla kehitetään käytännön keinoja, joilla yrityksiä voidaan tukea siirtymässä uusiin käyttövoimiin. Lapin AMK:n hankeryhmä on kirjoittanut aiheesta blogikirjoituksen, jossa käsitellään raskaan liikenteen vihreän siirtymän haasteita ja mahdollisuuksia.

Mitä alueen yritykset ajattelevat tulevaisuuden käyttövoimista? Vastaa kyselyyn!

Tornion alueella tapahtuu paljon vihreän siirtymän edistämiseksi, ja tulevaisuus näyttää lupaavalta. Kyselyn avulla saadaan arvokasta tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää ja monipuolistaa alueen elinkeinoelämää. Osallistumalla kyselyyn autat meitä suuntaamaan kehitystyötä entistä paremmin kohti yritysten tarpeita ja tekemään aluetta pitkällä tähtäimellä hyödyttäviä toimenpiteitä.

Vastaa kyselyyn


Hukasta hyötyä – tulevaisuudessa tuottoa

Meän Huttu-hanke on yksi työkalu, jolla me Business Torniolla vihreää siirtymää viedään eteenpäin Meri-Lapin alueella. Hanke sai 16.11.2023 rahoituspäätöksen JTF-rahastosta Pohjois-Pohjanmaa ELY-keskuksesta. Hanke antaa meille resursseja tutkia alueellisen hiilijalanjäljen pienentämiseen, vihreän siirtymän hankkeiden toteutumiseen ja sivuvirtojen hyödyntämiseen liittyviä toimenpiteitä.

Yhtenä toimenpiteenä on myös tutkittu raskaan kaluston vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua Arctio Truck Stopin alueella Tornion Torpissa. Lisäksi hankkeessa selvitetään Arctio North-alueen keskitetyn infrastruktuurin etuja alueen kehityksessä ja mitä sivuvirtoja vihreä teollisuus tarjoaa esimerkiksi pk-sektorille. Hankkeen toimenpiteiden kautta pyritään mahdollistamaan vihreän siirtymän hankkeiden etenemistä alueella, mutta samalla löytämään myös uusia toimialoja, jotka pystyvät hyödyntämään esimerkiksi teollisuuden sivuvirtoja.

Hankkeessa pyritään olemaan aktiivisesti yhteydessä eri sidosryhmiin, kuten esimerkiksi Gasgridiin, jotta esimerkiksi Nordic Hydrogen Route-putkilinjaus on paras mahdollinen Meri-Lapin vetyekosysteemin kannalta ja samalla käydään keskustelua alueen oppilaitosten kanssa, jotta alueelta löytyy myös jatkossa osaavaa henkilökuntaa.


Kirjoittaja on Miikka Laitinen, joka toimii myös Hukasta hyötyä – tulevaisuutena tuottoa -hankkeessa projektipäällikkönä ja on insinööri, joka on joskus opiskellut energiatekniikkaa, mutta teki sen aikana, kun CHP oli pop, tuulivoimaan tarvittiin tuotantotukia ja kukaan ei puhunut teollisesta aurinkovoimasta.

Lisätietoa HuTTu -hankkeesta löydät täältä