Asiakaslupauksesta pidetään kiinni myös verkkokaupassa

Markku Keinänen aloitti yrittäjänä vuonna 1978. Pienestä polkupyörien ja pienkoneiden korjaamosta on kasvanut vuosien myötä konserni, jossa liiketilojen koko ja liikevaihdon määrä on moninkertaistunut. Useampia vuosia kestänyt sukupolvenvaihdos on saatu päätökseen, ja Markun pojat Anssi, Ari ja Arto jatkavat ja kehittävät liiketoimintaa edelleen.

Pyöräosa Keinänen Oy, Arto ja Anssi Keinänen
Keinäsen tuotteita voi pian tilata suoraan verkosta. Arto (vas.) ja Anssi Keinäsen vuosi on ollut vauhdikas.

Uutta toimitilaa pohdittiin pitkään

Tornion Prisman vieressä sijaitsevassa, 2300 m² valoisassa liiketilassa käydään kauppaa niin polkupyöristä, mönkijöistä kuin pienkoneistakin. Entinen toimitila oli käynyt auttamatta pieneksi ja säilytystilat olivat rajalliset. Ensin harkinnassa oli laajennus silloiselle tontille, mutta lopulta päädyttiin rakentamaan kokonaan uusi liiketila. Keinäsellä on Meri-Lapissa ainoana BRP-edustus, ja sen saamisen jälkeen uusien tilojen hankintaa ei voinut enää lykätä.
– Joskus entisen liiketilan aikoina kävi niin, että perjantaina oli täysperävaunurekka Kemintiellä täynnä vesijettejä. Siinä sitä sitten raavittiin päätä myöhään iltaan saakka ja pyöriteltiin kalustoa, että saatiin ne kaikki mahtumaan tontille. Maahantuojan kanssa piti käydä toisinaan neuvotteluja toimitusaikatauluista, että tavaraa tulisi kerralla tontille vain sen verran kuin mahtuu. Nyt tuota ongelmaa ei ole, kun kaikki sopii saman katon alle, Anssi toteaa tyytyväisenä.

Reilut 40 vuotta aiemmin poikien isä Markku aloitti liiketoiminnan paljon vaatimattomammissa tiloissa, ja yrityksen osoite on muuttunut ajan saatossa parikin kertaa.
– Yritystoiminta on isällä alkanut tarkalleen ottaen sieltä, missä on vanha palolaitos Torniossa. Siinä vieressä on ollut sellainen kaksi kertaa kolme metriä kokoinen, kylmä autotallirakennus, jonka olisi saanut varmaan potkaisemalla nurin. Tosin se rakennus on vieläkin pystyssä, varastorakennuksena kotipaikan pihassa Liakassa.

Uudet tilat valmistuivat vuonna 2017 Lindströminmutkaan. Muutto upouusiin tiloihin hoitui Anssin mukaan valtavaan työmäärään nähden yllättävän sujuvasti, sillä liike oli kiinni vain pari päivää.
– Kiireisimpään muuttohässäkkään tarjoutui yllättäen avuksi muutama pitkäaikainen asiakas, joiden tarjoamasta avusta olemme kiitollisia. Ensimmäinen kauppa tehtiin siten, että asiakas tuli ostoksille entisiin tiloihin Kemintielle, koska kassa oli edelleen siellä. Sanoin asiakkaalle, että oot nyt muuten ensimmäinen, joka pääsee noutamaan ostokset uudesta myymälästä.

Yritystoimintaa isän jalanjäljissä

Kolme veljestä, Anssi, Ari ja Arto, ovat luonnollisesti jo pienestä pitäen pyörineet mukana perheyrityksen kuvioissa.
– Poikasena ajeltiin siinä Mänskin (Mäenalanen) ja Järjestötalon pihassa mönkijöillä ja mikroautoilla, ja siinä oli koko kylän kossit mukana. Sittemmin kesätöihin tultiin kasaamaan jotain ruohonleikkureita, mutta aika taisi kulua paremmin paineilmapistoolilla pyörän laakerikuulia ammuskellessa. Isä saattoi joskus illalla kysyäkin, että montakos tehokasta työminuuttia tuli tänään, Anssi naurahtaa.

Aivan itsestään selvä valinta yrittäjyys ei kuitenkaan ole veljeksistä kenellekään ollut. Anssi kävi ammattikorkeakoulun, Ari on ammatiltaan kirvesmies ja kauppakoulun käynyt Arto on työskennellyt paikallisessa urheiluliikkeessä. Lopulta kaikki ovat kuitenkin löytäneen paikkansa perheyrityksestä: Ari vastaa huoltopuolesta, Anssi isompien koneiden valikoimasta, ja Arto pyöräosastosta. Muun muassa tilaukset ja ostot, markkinointitoimenpiteet ja rahoitusasiat suunnitellaan Anssin mukaan porukalla. Työntekijöitä yrityksessä on yhteensä 15, mukana ovat myös veljesten vaimot Kaija, Stiina ja Erika.

Sähkö tunkee joka paikkaan

Keinäsen valikoimasta löytyy polkupyörien lisäksi mönkijät, moottorikelkat, vesijetit, veneet, mopot, moottorisahat, ruohonleikkurit, perämoottorit, sekä laaja valikoima varusteita. Suurin liikevaihto tehdään moottorikelkoilla, mönkijöillä ja vesijeteillä, mutta pyörät tulevat heti kakkosena. Pyöräilytrendi on näkynyt myynnissä, erityisesti pyörien sähköistymisen myötä.
– Sähköavusteisten maastopyörien menekki on nyt suurin, ja tänä vuonna sähköpyörien myynti on ohittanut pelkällä lihasvoimalla liikkuvien määrän. Viime kesänä myytiin myös todella paljon perinteisiä, sähköavusteisia niin sanottuja mummo- ja pappapyöriä.
Anssin mukaan monissa talouksissa, joissa toisella puolisoista on lyhyt työmatka, on kakkosauton hankinnan sijaan tultu sähköpyöräostoksille.

Sähköistyminen tekee tuloaan jo kelkkoihin, mönkijöihin ja moottoripyöriinkin. Sähköllä toimivia crossipyöriä on myynnissä myös Keinäsellä, mutta markkinat ovat vielä hyvin rauhalliset.
– Itse olen ainakin vehkeissä sen verran vanhakantainen, että sen pitää päristä. Mutta kyllä se sähkö tunkee joka paikkaan. Meidän täytyy olla hajulla ja valmiina vastaamaan kysyntään. Otetaan tuotteita myyntiin, testataan niitä itse, ja koitetaan päästä niistä perille.

Sähköisten kulkuvälineiden yleistyessä, on niiden ammattimaiseen huoltoon ja korjaamiseen perehdyttävä huolella. Sähköpyörissä esimerkiksi ketjujen ja hammasrattaiden kulutus on huomattavan kova verrattuna perinteiseen pyörään. Keinäsellä kesän aikana yksi henkilö tekee pelkästään sähköpyörien korjauksia ja huoltoa. Perinteisillä pyöränhuoltotaidoilla ei Anssin mukaan työssä enää pärjää. Sen lisäksi että osaa ruuvata, pitää osata englannin kieli ja tietokoneen käyttö. Sähköpyörän huollossa Anssi suosittaakin kääntymään ammattilaisen puoleen. Onnistuneeseen lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan aikaa, taitoa ja erikoistyökaluja. Haasteena huolto- ja korjauspuolella on ollut viime aikoina varaosien saatavuus.
– Onhan sillä ollut työllistävä vaikutus. Välillä on mennyt yhden henkilön koko työaika siihen, että etsii varaosia verkosta. Kun takuunalaisen pyörän osa on hajonnut, on välillä voinut joutua selaamaan kaikki Euroopan nettikaupat läpi, että löytää juuri oikean osan jostain.
Itse pyörien saatavuudessa ja toimitusajoissa on niin ikään ollut haasteita maailmantilanteen takia.
– Toimittajalta on tullut jopa kaksi vuotta sitten tilattua tavaraa, elokuussa tuli 50-100 pyörää viikossa. Siinä olikin sitten sähköpyöriä yhtäkkiä varasto täynnä. Onneksi syksyllä kauppa kävi vilkkaasti, ja toimittajalta saatiin joustoa, Anssi summaa viime kuukausia.
Oma haasteensa on myös uutuusmallien tilaamisessa. Kaikki tilaukset lähtevät Euroopassa yhdestä varastosta, joten tilaukset on saatava sisään heti lanseeraushetkellä, että saa tavaraa. Toimitusajat kun ovat jopa kuusi kuukautta.

Kaupantekoa verkossa vuonna 2023

Iso projekti uusiin toimitiloihin siirtymisen jälkeen on Keinäsellä ollut verkkokaupan rakentaminen. Asiakkaat ovat ottaneet kiitettävästi yhteyttä sähköpostitse ja puhelimitse, ja kauppaa on tehty läpi Suomen, mutta verkkokaupan perään kysellään jatkuvasti. Asiakkaat kokevat verkkokaupassa asioimisen helppona, ja maantieteellinen sijainti ei ole este ostoksen tekemiselle.

Keinäsellä verkkokaupan perustamisprosessi on ollut käynnissä vuoden verran. Varsinainen työ alkoi verkkokaupan toimittajien kilpailutuksella. Tärkeimmäksi kriteeriksi Anssin mukaan valinnassa nousi se, että verkkokauppa toimii nykyisen varasto- ja kassajärjestelmän kanssa yhteen, ja että omat varastosaldot saataisiin näkymään reaaliajassa.

– Alun perin verkkokauppa oli toiveissa saada auki jo tälle syksylle, mutta kyllä se ensivuoden puolelle menee. Halusimme ottaa tähän vielä aikalisän ja varmistaa, että kaikki toimisi hyvin heti avausvaiheessa, koska samalla avaamme täysin uudistetut verkkosivut. Tehdään mieluummin pohjatyö niin huolella, että parsittavaa jää mahdollisimman vähän. Koko prosessi on ollut todella iso, ja vaatinut meiltä valtavan panostuksen. Työhön on mennyt satoja tunteja. Olen piirrellyt käppyröitä ja miettinyt, että milloinka tämä investointi maksaa itsensä takaisin.

Verkkokaupan perustamista suunnittelevalle on antaa muutamia vinkkejä oman kokemuksen perusteella.
– Kannattaa aloittaa tutustumalla muiden toimijoiden verkkokauppoihin, ja hakea sieltä mallia ja ideoita. Pohjatyö on järkevää tehdä huolella ja ajan kanssa, ja perehtyä asioihin riittävän hyvin. Pitää myös ymmärtää, että investointina tämä on mittava projekti, sekä ajallisesti että rahallisesti. Ja käytännössähän verkkokauppa on ihan oma yksikkönsä, ja sitä pitää hoitaa yhtä huolellisesti kuin kivijalkamyymälääkin.

Kevättalven aikana verkkokauppa on tavoitteena saada julkaisuvalmiiksi. Anssin mukaan verkkokauppa toimii asiakkaille paitsi helppona kanavana tehdä ostoksia, myös saatavuuslähteenä. Nykyään kuluttajat etsivät ja vertailevat tuotteita ensin verkossa, ja tulevat sitten ostoksille kivijalkaliikkeeseen.

– Näen että meillä asioidessa merkittävä etu asiakkaalle on, että hän saa heti käyttövalmiin tuotteen mukaansa. Me ollaan haluttu pitää tällainen yhden luukun taktiikka, eli meiltä saa laitteen, huollon ja korjauksen. Toiminnan taso punnitaan siinä vaiheessa, kun tuotteessa ilmenee ongelmia. Otamme myyntiin tuotteita, joiden takana voimme seisoa.

Pyöräosa Keinänen Oy

  • Perustettu v. 1978
  • Työntekijöitä 15
  • Toimiala: Muiden henkilökohtaisten ja kotitaloustavaroiden korjaus
  • Liikevaihto: 8,5 M€

Lue lisää


Haluatko jatkossa lukea menestystarinamme ennen muita?

Tilaa uutiskirje – Saat meiltä kerran kuukaudessa uusimmat uutiset, ajankohtaiset kuulumiset, sekä tärkeää tietoa tapahtumista ja koulutuksista.

Tilaa uutiskirje