Energiansäästöä liikenteessä

Matkustusmuodon valinnalla voit saada aikaan tuntuvia säästöjä. Kannattaa esimerkiksi harkita, voisiko lyhyemmän matkan taittaa joko pyörällä tai jalan – Kunnon kohentumisen lisäksi lompakko ja luonto kiittävät.

Pyöräile - säästät rahaa ja luontoa
Työmatkapyöräily on yksi oiva tapa säästää rahaa ja vähentää päästöjä.

Kulkuneuvon valinta

Työmatkapyöräily

Työmatkapyöräily autoilun sijaan voi olla keino säästää muutama sata euroa vuodessa, ja samalla saada arkiliikuntaa. Jos työmatkaksi oletetaan olevan yhteen suuntaan 5 km ja auton bensiinin kulutukseksi tällä matkalla 7 l sadalla kilometrillä, voidaan vuositasolla säästää vajaat 340 €, kun huomioidaan, että lomakuukautena ei käydä töissä. Bensiinin hinnaksi on tässä laskelmassa oletettu 2 € litralta. Esimerkin mukainen autoilu aiheuttaa vuositasolla noin 330 kg hiilidioksidiekvivalenttipäästöt.

Työmatka sähköpyörällä auton sijaan

Työmatkapyöräily autoilun sijaan voi olla keino säästä muutama sata € vuodessa, ja samalla saa myös arkiliikuntaa. Jos oletetaan työmatkaksi yhteen suuntaan 10 km ja auton bensiinin kulutukseksi tällä matkalla 7 l/100 km, voidaan vuositasolla säästää vajaat 680 €, kun huomioidaan, että lomakuukautena ei käydä töissä. Bensiinin hinnaksi on tässä laskelmassa oletettu 2 € litralta. Myös hiilidioksidiekvivalentti kevenee mukavasti, sillä esimerkin mukainen autoilu aiheuttaa vuositasolla noin 330 kg hiilidioksidipäästöt. Sähköpyörä kuluttaa arviolta 0,75 kWh/100 km. Tämän perusteella vuotuiset kustannukset olisivat vain noin 17 €. Sähköpyöräilyn hiilidioksidiekvivalentti olisi vastaavasti noin 3,3 kg.

Työmatkat bensiiniautolla vs. sähköautolla 

Jos oletetaan työmatkan olevan edestakaisin 20 km ja työntekijän pitävän lomaa kuukauden verran vuodessa, voivat työmatkat arviolta maksaa 670 € vuodessa, jos auto kuluttaa 7 litraa sadalla kilometrillä ja bensiini maksaa 2 € litralta. Hiilidioksidiekvivalentiksi muodostuu noin 660 kg. Sähköautolla sähkön arvioitu kulutus vuoden osalta on vähän vajaa 400 € ja hiilijalanjälki on vain noin 75 kg.

Työmatkat bensiiniautolla vs. biokaasuautolla

Minkä tahansa bensiinikäyttöisen auton voi muuntaa käyttämään bensiinin lisäksi myös biokaasua tai maakaasua. Tällöin autoon asennetaan bensiinijärjestelmän rinnalle biokaasujärjestelmä. Muutoksen hinta on automallista ja asennustyön laajuudesta riippuen 2000–4000 €. Myös dieselauton voi muuttaa kaasukäyttöiseksi, mutta hyötysuhde jää pienemmäksi, sillä muutoksen jälkeenkin auto käyttää sekä kaasua että dieseliä yhtä aikaa.

Jos oletetaan työmatkan olevan edestakaisin 20 km ja työntekijän pitävän lomaa kuukauden verran vuodessa, voivat työmatkat arviolta maksaa 670 € vuodessa, jos auto kuluttaa 7 litraa sadalla kilometrillä ja bensiini maksaa 2 € litralta. Hiilijalanjäljeksi muodostuu noin 660 kg hiilidioksidiekvivalenttia. Biokaasuautolla kyseinen matka kuluttaisi noin 217 kg biokaasua. Jos oletetaan biokaasun hinnaksi 2 € kilolta, saadaan vuotuisiksi kustannuksiksi noin 434 €. Eroa bensaan hintaan muodostuu siis reilut 235 € vuositasolla. Biokaasuauton hiilidioksidiekvivalentti hiilijalanjälki on n. 182 kg.

Sähköauton käyttö
Sähköautolla ajettaessa hiilijalanjälki on pienimmillään vain lähes kymmenesosa bensiinikäyttöiseen autoon verrattuna.

Muita keinoja säästää

Auton vertaisvuokraus

Nykyisin on olemassa internetpalveluita, joissa voi vertaisvuokrata omaa autoaan. Yksi tällainen palveluntarjoaja on esimerkiksi GoMore. Vuokrauksesta saatava tuotto riippuu auton iästä, koosta sekä muista ominaisuuksista.  Pienen auton tyypillinen vuorokausihinta vuokraajalle voi olla esimerkiksi 50 €. Jos auton vertaisvuokrauspalveluja välittävän sivuston palvelumaksu on 25 %, saadaan tuottoa vuorokaudessa näin ollen 37,5 €.

Kimppakyydit 

Jos esimerkiksi lapsen harrastuspaikka on kymmenien kilometrien päässä kotoa, kannattaa kartoittaa, onko harrastuskavereissa samalla suunnalla asuvia ja miettiä kimppakyytijärjestelyä vanhempien kesken. Jos lapsi viedään esimerkiksi neljä kertaa viikossa harrastuksiin 20 km päähän, kertyy viikkotasolla kilometrejä 160. Jos oletetaan, että lapsi käy harrastuksessa esimerkiksi 44 viikkona vuodessa, kertyy kilometrejä vuosittain 7 040 km. Jos auto kuluttaa 7 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä ja bensiinin litrahinta on 2 €, ovat vuotuiset polttoainekustannukset noin 985 €. Näin ollen kimppakyytijärjestelyllä niin, että toisen perheen vanhempi kuskaa puolet matkoista ja itse toisen puolen, voi säästää lähes 500 €/kotitalous. Tässä laskelmassa on toki oletus, että perheet asuvat vierekkäin. Hiilidioksidiekvivalentti tippuisi tällä järjestelyllä noin 263 kg.

Sähköauton lataaminen pörssisähköllä yöaikaan

Sähköauton voimavirtalataus kotona tyypillisellä 11 kW latausteholla lataa tyhjän 40 kWh kapasiteetin omaavan akun täyteen reilussa 3,5 tunnissa. 0,47 € kilowattihinnalla lataus tyhjästä täyteen maksaisi noin 19 €. Jos latauksessa saadaan hyödynnettyä halpaa pörssisähköä, jonka oletetaan maksavan kymmenesosan edellä mainitusta hinnasta, maksaa lataus alle 2 €. Myös kiinteähintaisen sähkösopimuksen yösähköä käyttämällä voi saada aikaan säästöä.