Matkanjärjestäjiä tutustumassa HaparandaTornioon

Matkanjärjestäjiä tutustumassa HaparandaTornioon

Two Countries – One Destination matkailuhankkeen suunnittelemat kansainväliset media- ja matkanjärjestäjävierailut ovat toteutuneet marraskuusta lähtien. Hankkeen tehtävänä on muun muassa järjestää useita matkanjärjestäjä- ja mediavierailuja HaparandaTornioon. Vierailut ovat tähän saakka voineet toteutua vain virtuaalisesti, mutta nyt vieraat saapuivat paikan päälle.

Matkailuhanke tuo matkanjärjestäjiä ja mediaa HaparandaTornioon

Tornion ja Haaparannan yhteinen Interreg Nord-hanke on luonut alueelle yhtenäistä uutta matkailullista imagoa ja brändiä, luonut tiiviimpää verkostoa alueen yritysten välille, sekä kehittänyt rajat ylittäviä matkailupaketteja. Näitä on markkinoitu kansainvälisille matkanjärjestäjille useissa virtuaalisissa myynti- ja markkinointitilaisuuksissa, sekä virtuaalisesti järjestetyissä matkanjärjestäjävierailuissa.Nyt hankkeessa iloitaan, kun ensimmäiset matkanjärjestäjävieraat ovat käyneet vierailulla paikan päällä tutustumassa rajat ylittävään matkailualueeseen. Matkanjärjestäjiä ja mediaa tuodaan tutustumaan kohteeseen, jotta he voivat jakaa kokemiaan elämyksiä asiakkailleen ja seuraajilleen. Palveluiden markkinointi ja myynti on toki helpompaa, kun niistä on omakohtaista kokemusta.

”Olemme perustaneet HaparandaTorniolle oman markkinointiryhmän, joka koostuu alueen yrittäjistä tai yritysten edustajista. Matkailun markkinointistrategiaa tehdessämme yhdeksi kohdemaaksi valikoitui Italia. Olemme löytäneet hyvän kumppanin Italiasta ja viime viikolla lennätimme sieltä tutustumisvierailulle matkanjärjestäjiä,” kertoo hankkeen Markkinointipäällikkö Noora Barria. Seuraavat matkanjärjestäjävierailut on suunniteltu Matkamessujen yhteyteen tammikuulle. Silloin vierailijaryhmä on monikansallinen.

Matkanjärjestäjien lisäksi hanke tuo alueelle mediaryhmiä. Koronatilanteen vuoksi kesällä toteutettiin onnistuneesti suomalainen mediavierailu, mutta tammikuussa saapuu kansainvälinen ryhmä. Ensimakua kansainvälisestä mediayhteistyöstä saatiin kuitenkin jo kesällä, kun alueella vieraili saksalainen toimittaja ja marraskuussa TV-ryhmä Hong Kongista. Kenneth Lain luotsaama Nucksproduction tuotantoryhmä kuvaa matkailuohjelmaa nimeltään Hipster Tour. He ovat kiertäneet ympäri maailmaa kuvaamassa mielenkiintoisia kohteita ja nyt he olivat jo toista kertaa Suomessa, ja Ruotsissa. Two Countries – One Destination matkailuhankkeen suunnittelema kuvausohjelma kiinnosti heitä niin, että he päätyivät ottamaan kohteen mukaan Suomeen keskittyvään ohjelmaan.

Rajat ylittävää yhteistyötä

Hankkeessa on myös vahvistettu yhteistyötä muun muassa Ruotsin puolen Heart of Lapland alueorganisaation kanssa. Heidän järjestämä tutustumisvierailu sai myös jatkoa viime viikolla Suomessa, kun vierailuun yhdistettiin tutustuminen muun muassa Tornioon ja Kemiin. Osa italialaisista matkanjärjestäjistä jäi myös jatkamaan vierailua Suomen ja ruotsin Lapissa eri alueorganisaation vieraina. Alueorganisaatioiden ja hankkeiden välinen verkostoituminen ja yhteistyö on tärkeää. ”On hyvä olla perillä siitä mitä muut suunnittelevat ja tekevät. Rajat ylittävää yhteistyötä on tehty yllättävän vähän ja on hienoa, että sitä on nyt vahvistettu muun muassa Visit Arctic Europe ja Two Countries – One Destination hankkeiden myötä. Tämä on erittäin oleellista matkanjärjestäjäyhteistyössä ja resurssien oikeanlaisessa hyödyntämisessä,” Barria kommentoi.

Sivun alkuun