Zoomaillen matkailun tulevaisuuteen

Zoomaillen matkailun tulevaisuuteen

Suuret odotukset uuteen vuoteen

Vuosi 2021 starttasi ja mitkä odotukset meillä kaikilla varmasti onkaan tälle vuodelle. Hieman sekavin, jopa tuskaisin tunnelmin jäätiin joululomalle ja uutta vuotta, sitä parempaa, odottamaan. Turha edes sanoa, mutta sanonpa kuitenkin, mennyt vuosi oli hurja. Vaikea meille kaikille, niin henkilökohtaisella tasolla, kuin eri toimialoilla. 

Matkailualasta on keskusteltu monin käänteinsiitä kuinka ala on kärsinyt ja ihmiset lomautettuna. Osa on selvinnyt tilanteessa ns. voittajina, osalle tämä pandemia on paiskannut oikein olan takaa haasteitaHaasteet, jotka hankkeessamme ja siinä työskentelyssä olemme kohdanneet, ovat tilanteesta johtuen kieltämättä olleet monimuotoiset. Tarkoituksenamme on luoda kaksoiskaupungille toimiva matkailumalli rajattomalla kahden maan alueella. Suunnitelmissa on niin rajattomat matkailupaketit, kuin yhtenäinen ja entistä yhdistävämpi matkailuinfra. Päämarkkinana nimenomaan kansainväliset asiakkaat. Emme ole ongelman kanssa yksin, mutta toki konkretia esittäytyy vahvasti meidän Two Countries – One Destination hanketyössä. Emme anna tämä meitä lannistaa, vaan suuntaamme katseen kohti tulevaa ja tiukasti eteenpäin.

Vuosi starttaa etäsuhteessa

Yhteistyöllähän tästä selvitään, mutta nyt meidän välillämme on raja, jota ei saisi tai ei olisi ainakaan suositeltavaa ylittää. Onneksi on internet! Siinä oiva ratkaisu pulmaan, joten ei muuta kuin teamszoom ja meet rullamaan ja rullailtu on. Vaikka kuinka kiitollisena voimme olla näistä upeista teknologian kehityksen meille suomista välineistä, kyllä me matkailualan ihmiset kaipaamme toistemme luo. Toki asiat saadaan keskusteltua jokainen omalla kotisohvallaan istuen, mutta moni nyanssi, katse, käden liike ja muu ruumiin kieli ja miete jää aistimatta ja huomaamatta. Luottamusta on vaikeampi rakentaa, ainakin toisilla. Toiset eivät saa sanaa suustaan ja kameran päälle laittaminen tuntuu ahdistavalta. Samalla toiset rupattelevat leppoisasti kameran edessä puhkuen intoa ja ideaa. Tämä sinänsä ei ole mikään yllätys, me ihmiset olemme erilaisia ja tämä näyttäytyy myös etätoiminnoissamme. Etäältä on vain vaikeampaa ns. marssia paikalle tai nykäistä tuttua hihasta. Sanomattakin on siis selvää, että me hanketyöntekijät odotamme kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun saadaan tavata yrittäjien kesken kasvotusten kahvitellen. Pääsemme vierailemaan yrityksissä ja yrittäjät esittelemään toimintojaan toisilleen ja vaikkapa matkanjärjestäjille. Ei kuitenkaan mahda mitään, jos valtion miehet onnistuu maan ja maanosien rajat ylittävään yhteistyöhön, niin kyllähän mekin siihen pystytään.

Kihlaparin suhteen hoitoa

Tornio ja Haaparanta ovat solmineet kihlansa ja elävät parisuhteessa. Myös tämä parisuhde on kokenut kovia, kun tuo aina niin näkymätön raja on tullut pariskunnan välille Nyt, jos koskaan, suhde vaatii hoitoa. Niin tässä, kuin muissakin parisuhteissa, on molemmilla tapansa  toimia ja kommunikoidaNäin osapuolet täydentävät toisiaan. Me hankkeen puitteissa opimme tässä suhteessa lukemaan toinen toisiamme, ymmärtämään ne sanomatta jääneet asiat, hiljaiset hetket puheen välillä. Opimme tulkitsemaan, kannustamaan, lohduttamaan ja puhumaan järkeä. Annamme oman tukemme tämän ainutlaatuisen ja parisuhteen vaalimiseen. Viime vuosi on rajat ylittävässä hankkeessa ollut siis erittäin opettavainen ja me uskomme vahvasti, että tämä kihlaus vie onnelliseen matkailuavioliiton satamaan.  

Hankkeessa olemme loppuvuodesta järjestäneet useamman tapaamisen, palaverin ja kyselyn ja samalla linjalla jatkamme tästä eteenpäin. Haluamme pitää aktiivisen keskustelun yllä yrittäjien kanssa luodessamme alueellemme toimivaa makailumarkkinoinnin mallia. Järjestämme tiistaiaamuisin rennon aamukahvituokion etänä, johon toivomme yrittäjien osallistuvan aktiivisesti keskustelemaan. Facebookissa on yrittäjien kanssa ryhmä perustettu ja hankkeen sivut myös yleistä keskustelua ja tiedonvaihtoa varten. Järjestämme tammi- ja helmikuussa tuotteistamisen parissa työpajoja, tulemme valmistautumaan virtuaalisiin matkanjärjestäjävierailuihin, järjestämään laatuun ja vastuullisuuteen liittyviä koulutuksia jne. Imagomarkkinoinnin parissa touhutaan koko vuosi ja uudet verkkosivut avautuvat ensi kuussa. Meitä saa tulla nykimään hihasta milloin vain, vaikkakin nyt se tapahtuu vaikka puhelimen luuria painaen tai teamsissa huhuillen.  

Muistetaan kiittää ja välittää toisistamme – tehdään yhdessä!

 

Noora Barria – Two Countries – One Destination hankkeesta.

Sivun alkuun