Kaksoiskaupungin matkailu kovassa kasvussa – tavoitteena on saada matkailijat viipymään pidempään

HaparandaTornion rajakaupunki vetää nyt matkailijoita ennätystahtiin – eikä suotta. Kasvu on pitkäjänteisen työn tulosta. Tavoitteena ei ole enää vain pysäyttää ohikulkijoita, vaan houkutella heidät jäämään. Aidot elämykset, ympärivuotinen vetovoima ja kansainväliset avaukset tekevät HaparandaTorniosta pohjoisen kiinnostavimman kohteen.

Matkailubuumi on täällä – ja se näkyy katukuvassa

Vuosi 2024 oli HaparandaTornion matkailulle käänteentekevä. Torniossa kirjattiin peräti 20 prosentin kasvu yöpymisissä, ja kansainvälisten matkailijoiden määrä nousi huimat 29 prosenttia. Kaupungilla liikkuvat nyt iloiset kamerakaulaiset vieraat, ja kielten kirjo kuuluu kauppakeskus Rajalla, hotellien auloissa ja paikallisissa ravintoloissa. Matkailubuumi ei ole sattumaa, vaan tulosta alueen pitkäjänteisestä kehittämistyöstä.

– Täällä tehdään jatkuvasti töitä yhä kovenevassa matkailualueiden välisessä kilpailussa. Kasvu näkyy koko alueen elinvoimassa, kertoo matkailukoordinaattori Anni Lamomprom.

Ympärivuotisuus on valttikortti ja syy jäädä pidemmäksi aikaa

HaparandaTornio ei ole enää pelkkä sesonkikohde tai läpikulkupaikka. Arki ja juhla kulkevat täällä käsi kädessä ympäri vuoden: viikolla alueella liikkuu liikematkustajia, viikonloppuisin vapaa-ajanmatkailijoita. Talvella matkailijoita houkuttelevat revontulet, moottorikelkkasafarit ja pakkasen taika – kesällä taas vehreä luonto, tapahtumat ja yöttömät yöt. Kaksoiskaupungin ainutlaatuinen tunnelma, kulttuuri ja palvelut muodostavat kokonaisuuden, joka ansaitsee enemmän kuin pikaisen pysähdyksen.

Monelle HaparandaTornio on ollut tuttu lähinnä tankkaus- ja karkinostopaikkana – ja toki Systembolagetilla on oma vetovoimansa. Mutta nyt panostetaan siihen, että vierailijat jäävät alueelle. Kun matkailija viipyy yön tai useamman, hän ehtii kokea sen, mikä tekee tästä seudusta ainutlaatuisen: koskien kuohut, paikalliset herkut, museot, persoonallisen historian ja tunnelman, jota ei voi pullottaa.

Joukko kansainvälisiä matkanjärjestäjiä kävi vierailulla HaparandaTorniossa huhtikuussa.

Kansainvälinen kiinnostus kasvaa – kevät toi messut ja matkanjärjestäjät

Alkuvuosi 2025 on ollut täynnä toimintaa. HaparandaTornio osallistui näkyvästi Matka2025-messuille Helsingissä, jossa alue herätti vilkasta kiinnostusta sekä kotimaisissa että kansainvälisissä matkanjärjestäjissä. Samaan aikaan alueella vieraili kansainvälisiä media- ja matkanjärjestäjäryhmiä muun muassa Saksasta, Belgiasta, Meksikosta, Tanskasta, Tšekeistä ja Britanniasta. Ohjelmassa oli muun muassa kelkkaretkiä, vierailuja Kukkolankoskelle ja paikallisia makuelämyksiä – jopa nuotiomakkara nousi vieraille eksotiikan huipuksi.

– Vieraat olivat vaikuttuneita elämyksistä, jotka meille ovat arkea. Juuri se tekee tästä alueesta kiinnostavan, Lamomprom sanoo.

Huhtikuun alussa Tampereella järjestetyillä Kotimaan matkailumessuilla kotimaiset vierailijat kiinnostuivat alueesta erityisesti Candy Worldin karkkionnenpyörän ja innostuneen esittelytyön myötä. Rajakaupungin omaleimaisuus, yhteinen kulttuuri ja kesän tapahtumat herättivät uteliaisuutta – monelle avautui uusi näkökulma tuttuihin maisemiin.

Myös Park Hotel Tornion Suvi Kärenlampi ja Minna Takanen osallistuivat Kemin Lumilinnassa järjestettyyn Winter Fun Workshopiin.

Verkostoja, yhteistyötä ja vaikuttavia kohtaamisia

Keväällä HaparandaTorniolla oli vahva edustus myös Kemin Lumilinnassa järjestetyssä kansainvälisessä WinterFun Workshopissa. Workshopin yhteydessä alueelle järjestettiin kaksi erillistä tutustumismatkaa, joilla kansainväliset matkanjärjestäjät pääsivät tutustumaan paikallisiin palveluihin ja kokemaan talvista tunnelmaa paikan päällä. Vierailuilla esiteltiin muun muassa Tornion Panimo, Kukkolaforsen, alueen hotellit, Tornionlaakson museo sekä Lekkermannin joulu- ja lelumuseo.

– Tapasin päivän aikana yli 20 matkanjärjestäjää. Oli hienoa saada kertoa alueestamme ja nähdä, miten innostuneita ihmiset olivat kokemuksista, Lamomprom kertoo.

Myös Bothnian Coastal Route -hankkeen kautta toteutettu rajat ylittävä tutustumismatka toi alueelle uusia kontakteja ja avauksia. Paikallisen kulttuurin, luonnon ja historian esittely yhdistettynä aitoihin elämyksiin, kuten pilkkimiseen ja Kukkolankosken maisemiin, jätti pysyvän vaikutuksen vieraisiin.

HaparandaTornio on saanut lisävoimia markkinointiin Visit Arctic Coast -yhteistyön kautta. Kuvassa vasemmalta Limingan matkailupäällikkö Hanna-Leena Rumpunen, Katja Vuorio (Nallikari Marketing and International Sales), Anni Lamomprom, sekä Visit Arctic Coastin Sales Managerit Jaana Sirkiä ja Anu Kärnä.

Kohti tapahtumarikasta kesää – yhdessä rakennettu vetovoima

Kevään aktiivisen näkyvyyden jälkeen katse on suunnattu kesään, joka tuo mukanaan tapahtumia, tunnelmaa ja yhteisöllisyyttä. Kaksoiskaupungin yhteinen tapahtumakalenteri täydentyy jatkuvasti, ja mukaan kutsutaan kaikki tapahtumajärjestäjät.

Aluetta kehitetään nyt entistä tiiviimmässä yhteistyössä uuden Visit Tornio-Haparanda ry:n kautta. Yhdistys kokoaa yhteen matkailuyritykset, kaupan ja muiden alojen toimijat yhteisen tavoitteen äärelle: luoda elinvoimainen, vetovoimainen ja kansainvälisesti kiinnostava rajakaupunki, jossa on hyvä matkustaa, asua ja elää.

– Rakennamme arvoverkostoa, jossa jokaisella toimijalla on paikka. Tässä kaupungissa matkailu ei ole vain elinkeino – se on tapa elää ja luoda yhteistä tulevaisuutta, Lamomprom summaa.

Järjestätkö tapahtuman HaparandaTorniossa? Ilmoita se mukaan yhteiseen kalenteriin!