Maansiirron dinosaurus rakentaa tulevaisuutta vahvalle pohjalle
Miehestä ja traktorista alkanut tarina on kasvanut seitsemässäkymmenessä vuodessa tunnetuksi maanrakennusyritykseksi, jonka työmaille mahtuu monta värikästä muistoa. Niiden lisäksi Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy:n historia on täynnä rohkeita ratkaisuja, sukupolvien sitkeyttä ja periaatteita, jotka eivät ole vuosikymmenten saatossa muuttuneet.
Mies, kone ja kova halu tehdä töitä
–Vitosen kouluarvosanoilla ei ollut paljon valinnanvaraa, tuumaa yrittäjä Kyösti Kaihu, ja siinä tiivistyy lähtökohta yhdelle Tornion vanhimmista yrityksistä. Vuonna 1955, vain 19-vuotiaana, Kyösti lähti ensin veljensä Pentin kanssa hankitulla traktorilla puunajoon, sitten tie- ja louhintatöihin ympäri Lappia.
–Mulla oli valtava halu tehdä töitä. Hommasin tarvittavan louhintakaluston, kompressorin ja vasaran, että pääsin tielaitokselle töihin, Kyösti muistelee.
Sittemmin kalusto kasvoi täryjyrällä ja myöhemmin traktorikaivurilla.
–Ensimmäinen kaivuri oli tyhmä ostos. Siinä oli jalat kuin luistimet. Mutta olin mie sillä koneella töissä, kun Kekkonen tuli Pallaksella hiihtoreissulta ja häntä kuljettanut limusiini jäi kiinni huonokuntoisella tiellä, Kyösti naurahtaa, muistellen, kuinka presidentin vierailu johti tienkorjausmääräykseen – ja uusiin töihin.
Jokainen urakka vuosien varrella kasvatti osaamista, verkostoja ja kalustoa.


Poika, joka varttui kaivureiden keskellä
Kyöstin pojan, Kimmo Kaihun, lapsuudessa piha oli täynnä koneita. Ensimmäiset ajotunnit tulivat täyteen jo varhain traktoreilla Torpissa vuonna 1979 rakennetun, keltaisen hallin pihalla.
Ensimmäisenä koulupäivänään Kimmo oli ilmoittanut topakasti opettajalleen, ettei oikein joutaisi olemaan tunneilla, kun pitäisi olla töissä vastaamassa puhelimeen.
–Opettajalle olin tosiaan sanonut, että ei me täällä aleta istuskelemaan, Kimmo virnistää. Täällähän sitä tuli paljon pyörittyä hallilla ja koneet on aina kiinnostaneet, hän summaa uravalinnastaan.
Sukupolvenvaihdos toteutettiin virallisesti vuonna 2022, vaikka Kimmon vastuu oli lisääntynyt asteittain.
–Kimmohan veti Lahti–Järvenpää rautatietyömaan vuosina 2002-2006, Kyösti kehaisee. Siellä oli töissä yhteensä 14 konetta. Yhtä aikaa meille tarjottiin teollisuusalueen maanpoistoa ja teiden tekoa Porvoossa. Niin mie kävin siellä itse vuonna 2005, se oli viimeinen minun vetämä työmaa, hän lisää.
Nykyään Kimmo johtaa yritystä, jonka konekanta on monipuolinen ja vastaa nykypäivän vaatimuksiin.
–Meillä on muun muassa 23 dumpperia, kolme 50 tonnin pitkäpuomia ja koneissa 3D-ohjaus, Kimmo luettelee.
Kaihulla on liiketoimintaa myös Ruotsissa. Tytäryhtiö Kaihu Maskin AB perustettiin vuonna 2023.
”Ei siihen liity mitään erityistä tarinaa – paitsi nyt voi sanoa, että ollaan melkein yhtä vanhoja molemmat.”
Kyösti Kaihu sanoo yrityksen logossa olevasta dinosauruksesta

Karhu vartiossa ja pommi kauhassa
Kaihun työmaille mahtuu sattumuksia ja värikkäitä tarinoita. Yksi legendaarisimmista on 1990-luvun alkupuolelta Venäjältä, Alakurtin sotilaskylän rakennustyömaalta, jossa työntekijän yöllinen tarkistuskierros työmaalla paljasti erikoisen vartion, nimittäin tuplavartion:
–Vartija koneen hytissä ja karhu koneen vieressä, Kyösti kertoo nauraen. –Ei siinä tarvinnut murehtia, että joku olisi uskaltanut tulla konetta varastamaan.
Maanmuokkaustöissä on tullut useita kertoja vastaan muitakin jännittäviä hetkiä. Sodan aikaisia pommeja on onnistuttu kaivamaan esille niin satamista, savipelloilta kuin ratapihoiltakin.
–Onneksi koskaan ei ole sattunut mitään. Todennäköisyys niin kauan sitten maan alle hautautuneiden lentopommien räjähtämiseen on varmasti tosi pieni, mutta ainahan sen mahdollisuus käy mielessä, kun sellainen löytö vastaan tulee, Kimmo pohtii.


Ennen riitti kättely, nyt tarvitaan korttipino
Kaihun työmailla on vuosikymmenten aikana nähty paljon teknologista kehitystä – mutta byrokratian määrä on kasvanut jopa sitäkin nopeammin.
–Ennen vanhaan, kun urakasta sovittiin, niin mentiin ja lyötiin kättä päälle, Kyösti muistelee.
Nykyään jokainen työmaa vaatii dokumentteja, kortteja, todistuksia ja referenssejä – eikä kaikki käy joka paikkaan.
–Jos referenssi on mennyt vanhaksi, niin aivan kuin osaaminen olisi samalla kadonnut, Kimmo ihmettelee. Hän on nähnyt muutoksen konkreettisesti: Tilaajilla on erilaisia vaatimuksia – jopa turvakengistä lähtien.
–Ja sekin on kummallista, että sama kone ja sama kuljettaja voivat tehdä onnistuneesti jonkun hankkeen, mutta seuraavassa paikassa ei paperit enää riitäkään.
Todistusten hallinnassa on oma työnsä.
–Tämä korttimäärä – se on aivan älytöntä, Kimmo huokaa laskiessaan erilaisia pätevyyksiä osoittavia kortteja, joita kantaa mukanaan.
70 vuotta maan pinnalla ja sen alla – eikä vauhti hidastu
Tänään Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy on merkittävä tekijä Suomen ja Pohjois-Ruotsin infrahankkeissa, vesistö- ja teollisuusrakentamisessa. Aiemmin yritys teki paljon myös purkutöitä: Listalta löytyy muun muassa Rovaniemen meijeri, Tornion sukkalankatehdas ja Kolarin sementtitehdas. Kaihu on ollut mukana isoissa projekteissa, kuten Kemin biotuotetehtaalla, Kemijoen ja Kitisen voimalaitoksilla, valtateiden, rautateiden ja satamien pohjatöissä. Referenssilista on pidempi kuin pitkäpuominen kaivinkone.
Kaihu Oy:n toimintaa on ohjannut läpi vuosien tärkeä periaate:
–Työ on aina yhteinen, olemme sitten urakalla tai tuntitöissä, Kyösti kiteyttää. –Se pitää olla luottamus puolin ja toisin. Jos tilaajalla ei mene hyvin, niin ei mene meilläkään, hän jatkaa.
Vaikka maailma muuttuu, yksi asia ei: Into tehdä työtä kunnolla, pitkäjänteisesti ja yhteistyössä turvallisuus edellä. Kun kysytään, mikä on Kyöstin salaisuus 70 vuoden pituiseen yrittäjätaipaleeseen, vastaus on yksinkertainen:
–Nämä hommat on aina kiinnostaneet minua.

Maansiirtoliike Kyösti Kaihu Oy
- Perustamisvuosi 1955
- Työntekijöitä 26 (2024)
- Toimiala: Maanrakennus ja maansiirto
- Liikevaihto: 2,9 M€ (2024)
Sinua voisi kiinnostaa
- Blogi
- Energiansäästövinkit
- Tapahtumat
- Uutiset
- Yritystarinat