Kyläläisten kohtaamispaikka ja kauppiaan elämäntyö – Timpantori on enemmän kuin marketti

Kun Aulis ja Anneli Seppälä avasivat ensimmäisen kauppansa Kukkolassa lokakuussa 1965, pakkastalvi jäädytti kaivon ja vesi haettiin Tornionjoesta. Silti yrittämisen halu oli kova. Nyt, 60 vuotta myöhemmin, Seppälän perheen tarina jatkuu Timpantorilla, jossa juuri 60 vuoden iän saavuttanut kauppias Timo Seppälä on rakentanut omaa kauppiasuraansa. Kyse ei ole vain kaupasta, vaan lähikylien asukkaiden yhteisestä kohtaamispaikasta.

Suuri unelma pakkasen keskellä

Lokakuun 18. päivä vuonna 1965 21-vuotias, armeijasta hiljattain kotiutunut Aulis Seppälä avasi puolisonsa Annelin kanssa pienen kaupan vanhassa Kemin Osuuskaupan kiinteistössä Kukkolassa. Olot olivat vaatimattomat.

Olosuhteet olivat sellaiset, ettei kukaan tänä päivänä sellaiseen lähtisi. Sattui vielä kova pakkastalvi. Puilla lämmitys kakluunissa ja vesi oli Tornionjoessa asti, kun kaivo oli jäässä. Talon ainut vessakin oli ulkona. Mutta meillä oli kova into yrittää, Aulis kertaa kaupan alkuaikoja.

Vain kaksi viikkoa kaupan avaamisen jälkeen perheeseen syntyi toinen poika, nykyinen Timpantorin kauppias, Timo Seppälä. Anneli lähti tiskin takaa synnyttämään ja palasi lyhyen ajan päästä takaisin tiskin taakse. Seppälän kauppiastarinan alku oli haastavaa, mutta määrätietoista puurtamista.

Aulis muistelee, että tuohon aikaan kauppoja oli kaikkiaan parikymmentä Korpikylän ja Vojakkalan välillä, mutta asiakkaita riitti silti kaikille. Kaupasta löytyi elintarvikkeiden lisäksi kaikkea rakennustarvikkeista kodinelektroniikkaan. Valikoimassa oli jopa karjan rehua, jota toimitettiin lähialueen maatiloille. Aulis muistaa edelleen ensimmäisen kuljetusauton.

Hankittiin kuussatanen Fiiatti. Takapenkki pois, kattotelineet katolle ja rehut kyytiin. Kun sellaista autoa nyt katsoo, niin olihan se pieni, mutta sillä sitä mentiin, Aulis muistelee nauraen.

Vuosien varrella Seppälät ovat pitäneet kaikkiaan neljää eri kauppaa sekä grillikioskia ja Aikalisä-nimistä kauppa-kahvilaa. Aikalisä oli 80-luvun alussa alueen ainut kauppa, joka oli auki myös sunnuntaisin, koska se sijaitsi haja-asutusalueella. 1980-luvun loppupuolella kaikki toiminta keskittyi Vojakkalaan rakennettuun uuteen kiinteistöön, josta tuli Timpantorin koti.

Kauppiaat kahdessa polvessa, Aulis ja Timo Seppälä (kuva: Jenna Pokka)
Timppa ja joulupukki valmiina joulunavaukseen.

Kauppias syntymästään saakka

Kun Timo Seppälä sanoo olevansa ”syntynyt kauppiaaksi”, hän ei liioittele yhtään. Hän oli mukana kaupan arjessa jo lapsena, eikä uravalinta ollut koskaan epäselvä.
Kauppias ja yrittäjä – se oli toiveammattini. Peruskoulun jälkeen menin kauppakouluun, ja sen jälkeen kouluttautuminen on jatkunut eri ketjujen koulutuksilla.

Yrittäjähenki näkyi Timossa jo varhain. Aulis muistelee poikansa olleen kauppamiehiä pienestä pitäen:
Timo oli jotain viiden vanha, kun myi veljensä pieneksi käyneet hiihtokengät minun veljeni vaimolle. Ensin putsasi ja lankkasi ne huolella. Saatuaan viisi markkaa kengistä, hän totesi heti, että niitä on muuten KAKSI kenkää!

Timon aloitti kauppiaana vanhempiensa jalanjäljissä vuonna 1991. 34 vuoden kauppiasura on kulkenut T-Marketista Spariin, M-ketjusta K-ryhmään. Vuonna 2008 Timpantorista tuli K-Ekstra ja 2011 K-Market. Ja vaikka hetkellisesti nimi muuttui K-Market Vojakkalaksi, paikallisten keskuudessa kauppa tunnettiin aina ”Timppiksenä”. Myöhemmin alkuperäinen nimi saatiin palautettua.

Juuret ovat syvällä Torniossa ja tässä jokivarressa. Se on sellainen kilpailuetu, jota kukaan ei voi kopioida, Timo toteaa.

Kyläläisten kohtaamispaikka ja eloisa palvelukeskus

Nykyinen Timpantori on paljon enemmän kuin ruokakauppa. Se on tankkausasema, pizzeria, pakettien toimituspisteiden keskittymä, kohtaamispaikka ja ohikulkijoiden pysähdyspaikka. Kuitenkin kaikkein tärkeintä on yhteisö.

Timpantori on ollut järjestämässä ja mahdollistamassa monia perinteikkäitä tapahtumia, kuten uudenvuodenjuhlaa, lohensoutua ja Kantojärvi-Karunki -hiihtoa. Tapahtumat ovat olleet suosittuja ja keränneet väkeä ympäristökylistä ja kaupungista saakka.

Uusia tapahtumia ideoidaan koko ajan. Emme kopioi muilta, vaan keksimme omia juttuja ja tiivis kyläyhteisö on mukana niiden toteutuksessa. Se on todella hienoa, koska omat resurssit eivät riitä ihan kaikkeen, Timo kiittelee.
Seuraavaksi Timpantorilla on vuorossa perinteinen joulunavaus 13.12. jota valmistellaan jo kovaa vauhtia. Paikalle saadaan myös ihan aito ja oikea joulupukki.

Yhteisöllisyyden myötä asiakkaista on tullut vuosien varrella ystäviä. Syntymäpäiväonnittelut, muistamiset ja arjen kohtaamiset ovat osa kyläkaupan henkeä. Marraskuun alussa Timpantorilla juhlittiin 120-vuotisjuhlia isosti ja komeasti. Timo muistelee lämmöllä juhlahumua.

Kun ihmiset sanovat, että ”Ihanaa, että olette olemassa”, niin kyllä siinä herkistyy.

Timpantorilla kohdataan! Timo Seppälä on aktiivisesti mukana järjestämässä Vojakkalassa tapahtumia, joihin tullaan kauempaakin. (Kuva: Jenna Pokka)

Yrittäjän arki on elämäntapa

Timo tekee töitä seitsemänä päivänä viikossa. Päivä voi alkaa aamulla ennen seitsemää ja päättyä iltaseitsemältä. Päiviin mahtuu monipuolista tekemistä: hinnoittelua, tilaamista, kassatyötä, kampanjoiden suunnittelua, hyllytystä – ja tarvittaessa vaikka lattian luutuamista. Asiakkaille Timpalla on aina aikaa työn ohessa.

Yrittäjyys on minulle elämäntapa, ja on hienoa, kun näkee oman kädenjäljen. Tämä paikkahan on minun elämäntyö. Olen tarkka Timpantorista ja haluan tarjota asiakkaille hyvän palvelukokemuksen siistissä myymälässä.

60 vuoden aikana kaupan ala on muuttunut täydellisesti. Tilauskirjat ovat vaihtuneet automaatteihin ja sähköiset hinnannäytöt pitävät hinnat aina ajan tasalla. Kauppa on kasvanut ja kehittynyt. Asiakkaiden toiveita kuunnellaan herkällä korvalla ja pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan.

Myös vastuullisuus näkyy arjessa: aurinkopaneelit, LED-valaistus ja modernit kylmälaitteet pienentävät energiankulutusta. Kotimaisuus on Timolle sydämen asia, ja hän pyrkii varmistamaan, että kotimaisuusaste myytävissä tuotteissa on mahdollisimman korkea. Ruokahävikkiä vähennetään ResQ:n avulla.

Timolla on aina aikaa asiakkaille. Hänet tapaa kaupalla monenlaisten askareiden parissa likipitäen joka päivä.

Kauppias voi luoda kaupalle puitteet, mutta henkilökunta on sen sydän.

Asiakkaiden toive: ”Älkää lopettako koskaan”

Asiakaspalautteet kertovat tarinan, jota mikään yritys ei voi itsestään kirjoittaa. Ne syntyvät arjen kohtaamisista, palveluasenteesta ja siitä, että asiakkaat kokevat Timpantorin omakseen.

”Kyläkaupan fiilis, jossa kauppiaan ja henkilökunnan kanssa voi heittää jerryä.”
”Iloinen ja huomaavainen tunnelma, iloinen tervehtiminen, kaupan henki.”
”On huippua, että Timppis järjestää tapahtumia, jotka tuovat kyläläiset yhteen”
”Älkää lopettako koskaan”

Timo käy läpi palautteita liikuttuneena.

Joka ikinen asiakas on meille tärkeä. Ja minulla on huippuhenkilökunta. Olen siinä onnellisessa asemassa, että olen saanut semmoisen porukan tänne. Kauppias voi luoda kaupalle puitteet, mutta henkilökunta on sen sydän, Timo kiittelee.

Timppiksen tiimissä on yhteensä kuusi työntekijää, joista Minna on ollut mukana jo 25 vuotta.

Tehtävät ovat monipuolisia ja asiakkaat ovat kuin hyviä ystäviä, Minna kiteyttää työn parhaista puolista.

Asiakkaat arvostavat Timppiksessä muun muassa sitä, että kaupassa on hyvä palvelu ja ystävällinen henkilökunta, jonka kanssa voi jutustella niitä näitä.

Kaupan paikka nyt ja tulevaisuudessa

Vaikka työ vie edelleen suurimman osan Timon ajasta, uudelle vuosikymmenelle siirtyessä ajatukset kääntyvät vähitellen myös tulevaisuuteen.

En minä vielä ehtoopuolella ole, mutta kyllähän sitä täytyy jo miettiä, miten tämä tarina jatkuu minun jälkeeni. Tärkeintä on, että tähän tulee aikanaan oikeanlainen ihminen tätä työtä jatkamaan.

Vaikka tontilla on tilaa ja kiinteistö oma, laajentaminen ei ole ajankohtaista – ei varsinkaan nyt, kun markkinatilanne on epävarma ja rakentaminen kallista. Tärkeintä on pitää nykyinen myymälä huippukunnossa, hyllyt täynnä ja palvelu yhtä hyvänä kuin ennenkin.
Työ Timpantorin ja Tornion alueen kaupan kehittämiseksi jatkuu, kuten se on jatkunut Seppälän perheessä jo 60 vuotta.

Aina on tehty töitä ja tehdään vastakin. Niin kauan, kun minä saan päättää, tämä tarina jatkuu. Kyllä Vojakkala kaupan tarvitsee.

Timo Seppälä juhli pyöreitä vuosia kauppiasuransa aikana jo neljättä kertaa. 30-vuotispäivänä painotalon yrittäjä jekutti Timoa tekemällä mainospinkan päälle "erikoispainoksen", jonka mukaan asiakkaille jaettaisiin juhlapäivän kunniaksi ilmaisia ruokakoreja.

Teitä varten Timpantori